THE PROBLEM OF NON-PROFESSIONAL PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS OF CIVIL MAJORITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-2/2023-73-78

Keywords:

students, non-professional physical education, PPFP

Abstract

Introduction. In the case of specialties and specializations, which we call «civilian», the focus should be not on the nature and specificity of official operations using physical qualities, as is the case in PPFP when preparing a specialist for official activities, but on other grounds.

The purpose: actualize the need and reveal the essence of such an aspect of physical education as non-professional physical education of students.

Research methods: The methods of theoretical research are used, namely the study and generalization of data from literary sources, abstraction, analysis and synthesis, induction and deduction.

The results. The innovative approach of strengthening the educational component of relevant academic disciplines in secondary schools and institutions of higher education has already been transformed into research and practice in a number of countries. Non-professional physical education (NpFE) high level of mastering physical education. The main sign of education is the inclusion of a person in physical activity. Physical education in institutions of higher education is a pedagogical process that should «close» the long-term absence of youth with physical education. It involves the

formation of the theoretical thinking of the projective type necessary for an educated person. In the course of such realized physical culture education, which is not the same as physical culture literacy, values and goals of using physical culture tools are formed in various situations that are constantly changing. These are also the abilities needed to create an image of «myself in the future», design and implement systems of one's own physical education classes.

Conclusions. Non-professional physical education of students of civil specialties should contribute to the formation of a person capable of using physical culture. The selection of NpFE as an independent direction is determined by the characteristics of the personality of adults: the complexity of organizing reflection, communication, understanding, self-determination of a person and goal setting

Author Biography

Volodymyr Prikhodko, Dnipro State Academy of Physical Culture and Sports

doctor of pedagogical sciences, professor Dnipro State Academy of Physical Culture and Sports

References

Література

Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму : колективна монографія / за заг. ред. Н. Є. Пангелової. Переяслав (Київ. обл.) : Домбровська Я. М. 2020. 436 с.

Выготский Л. С. Проблема высших интеллектуальных функций в системе психотехнического исследования. В кн.: История советской психологии труда. Тексты (20-30-е годы ХХ века) / ред. В. П. Зинченко, В. М. Мунипова, О. Г. Носковой. Москва : Изд-во Моск. ун-та. Ч. I. 1983. С. 50-57.

Дєдух М. О. Гендерний підхід до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді у процесі фізичного виховання: дис. … д-ра філос.: 017. Націлнальний Університет. Київ, 2021. 280 с.

Захарченко М. Формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді за допомогою занять з фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 1. С. 53–56.

Круцевич Т. Ю, Захарченко М. О. Індивідуальна фізична культура як складова фізичного виховання учнівської молоді. Актуальні проблеми медико-біологічного забезпечення фізичної культури, спорту та фізичної реабілітації : зб. статей ІІI Міжнар. наук.-практ. конф.; 2017 квіт. 21. Харків : Харківськ. держ. акад. фіз. культури, 2017. С. 675-680.

Круцевич Т., Томенко О. Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: концептуальні підходи до розгляду. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2009. № 3. С. 24-31.

Куланин Б. Д. Влияние специальных знаний, убеждений и потребностей на практику самостоятельных занятий физической культурой студенческой молодежи (на примере вузов РСФСР) : дис. …канд. пед. наук : 13.00.04. Москва, 1985. 197 с.

Лесгафт П. Ф. Собр. соч.; в 4 т. Москва : Физкультура и спорт, 1951.

Маєвський М. Формування фізичної культури особистості як головна мета фізичного виховання студентської молоді. Збірник наук. праць Уманського держ. пед. ун-у. Умань, 2019. С. 62-68.

Петрица П. Формування фізичної культури особистості студента : метод. реком. Тернопіль: Тайп, 2018. 85 с.

Приходько В. В. Педагогические основы физкультурного образования студентов (опыт игрового проектирования и экспертизы) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Москва, 1991. 416 с.

Приходько В. В., Луковська О. Л., Чернігівська С. А. Підвалини реформи дисципліни «Фізичне виховання» у контексті вимог компетентнісного підходу. Науковий часопис Національного педагогічного уні-верситету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт). Вип. 7 (115) 19. Київ, 2019.

С. 65-71.

Приходько В., Салов В., Чернігівська С., Вілянський В., Кравченко К. Реформа фізичного виховання майбутніх бакалаврів у вітчизняній вищій школі (компетентнісний підхід) : монографія ; вид. друге виправлене та доп. Дніпро : Інновація, 2021. 350 с.

Про вищу освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Томенко О. А. Кількісна оцінка фізкультурної освіченості молоді. Молодий вчений. 2017.

№ 3.1 (43.1). С. 280–283.

Томенко О. А. Теоретико-методологічні основи неспеціальної фізкультурної освіти учнівської молоді : автореферат дис. …д-ра наук з фіз. вих. : 24.00.02. Київ, 2012. 39 с.

Томенко О. А., Воскобойник А. Р. Формування здорового способу життя старшокласників у процесі секційних занять. Сучасні проблеми фізичного виховання та спорту різних груп населення : матер. XX Міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених. Суми, 2020. С. 111-117.

Цюпак Ю., Цюпак Т., Васкан І., Швай О., Гнітецький Л. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019. № 2(46). С. 48-54.

Чернігівська С. А. Інноваційна технологія непрофесійної фізкультурної освіти студентів, звільнених від практичних занять з «Фізичного виховання» : дис. … канд. фіз. вих. : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2012. 290 с.

Шахвердов Г. Г. Петр Францевич Лесгафт. В кн. Лесгафт П. Ф. Собр. соч.; в 4 т. Москва : Физкультура и спорт, 1951. Т. 1. С. 7-62.

References

Actual problems and prospects for the development of physical education, sports and tourism: a collective monograph / by general. ed. N. E. Pangelova. Pereyaslav (Kyiv region): Dombrovska Ya.

M. 2020. 436 p.

Vygotsky L. S. (1983). The problem of higher intellectual functions in the system of psychotechnical research. In book. : History of the Soviet psychology of work. Texts (20-30s of the XX century) / ed.

V. P. Zinchenko, V. M. Munipova, O. G. Noskova. Moscow: Publishing house Mosk. university Vol. I. P. 50-57.

Dedukh M. O. (2021). Gender approach to the formation of individual physical culture of schoolchildren in the process of physical education: dissertation dr. philos. : 017. Kyiv. 280 p.

Zakharchenko M. (2017). Formation of individual physical culture of schoolchildren through physical education classes. Theory and methodology of physical education and sports. No. 1.

P. 53–56.

Krutsevich T. Yu., Zakharchenko M. O. (2017). Individual physical culture as a component of physical education of schoolchildren. Actual problems of medical and biological support of physical culture, sports and physical rehabilitation: coll. of articles III of the International science and practice conf.; April 2017, 21. Kharkiv: Kharkivsk. state Acad. physical cultures. P. 675-680.

Krutsevich T., Tomenko O. (2009). Non-special physical education of schoolchildren: conceptual approaches to consideration. Theory and methodology of physical education and sports. No. 3.

P. 24-31.

Kulanin B. D. (1985). Influence of special knowledge, beliefs and needs on the practice of self- studying physical culture of students (on the example of higher education institutions of the RSFSR): dis. …cand. ped. sciences: 13.00.04. Moscow. 197 p.

Lesgaft P. F. (1951). Sobr. op.; in 4 volumes. Moscow: Physical culture and sport.

Majevskyi M. (2019). Formation of the physical culture of the individual as the main goal of physical education of student youth. Collection of sciences. works of the Uman state. ped. Univ. Uman.

P. 62-68.

Petritsa P. (2018). Formation of physical culture of the student's personality: method. river Ternopil

: Type. 85 p.

Prikhodko V. V. (1991). Pedagogical foundations of students' physical education (experience of game design and expertise): dis. … dr. ped. sciences : 13.00.04. Moscow. 416 p.

Prykhodko V. V., Lukovska O. L., Chernihivska S. A. (2019). Foundations of the reform of the discipline «Physical education» in the context of the requirements of the competence approach. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series 15 Scientific and pedagogical problems of physical culture (Physical culture and sport). Vol. 7 (115)

Kyiv. P. 65-71.

Prykhodko V., Salov V., Chernihivska S., Vilyanskyi V., Kravchenko K. (2021). Reform of physical education of future bachelors in the national higher education institution (competency approach): monograph; kind. the second corrected and add. Dnipro : Innovation. 350 p.

About higher education. Law of Ukraine. Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR), 2014, No. 37-38, Article 2004. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Tomenko O. A. (2017). Quantitative assessment of youth physical education. A young scientist. No. 3.1 (43.1). P. 280–283.

Tomenko O. A. (2012). Theoretical and methodological foundations of non-special physical education of schoolchildren: author's abstract of the dissertation. ...doctor of science in physical exit : 24.00.02. Kyiv. 39 p.

Tomenko O. A., Voskoboynyk A. R. (2020). Formation of a healthy lifestyle of high school students in the process of sectional classes. Modern problems of physical education and sports of different population groups : Mater. XX International science and practice conf. young scientists. Sumy.

P. 111-117.

Tsyupak Y., Tsyupak T., Vaskan I., Shvay O., Hnitetskyi L. (2019). Physical education, sport and health culture in modern society. Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka East European National University No. 2(46). P. 48-54.

Chernihivska S. A. (2012). Innovative technology of non-professional physical education of students exempted from practical classes in «Physical education» : dissertation. ... candidate physical exit : 24.00.02. Dnipropetrovsk. 290 p.

Shakhverdov G. G. (1951). Petr Frantsevich Lesgaft. In book. Lesgaft P. F. Sobr. op.; in 4 volumes. Moscow: Fizkultura i sport. Vol. 1. P. 7-62.

Published

2024-02-28

Issue

Section

CHAPTER 2. PHYSICALLY CULTURE, PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT GROUPS OF POPULATION