FEATURES OF PROGRAMMING ENGAGE IN HEALTHY FITNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-2/2023-66-72

Keywords:

health fitness, health orientation, types of fitness, health regime, training regime, rehabilitation regime

Abstract

Introduction. Today, there is a trend of deterioration in the health of the population of Ukraine. The COVID epidemic and military operations in Ukraine have further complicated this problem. A decrease in motor activity leads to negative changes in the functioning of all body systems, and the cardiovascular system in particular. Fitness classes have a positive effect on the functional state of the body, achieving and maintaining optimal physical condition and reducing the risk of developing diseases, contributing to the preservation and development of physical fitness.

The purpose of the study is to determine the algorithm for building health and fitness training classes.

Research methods: theoretical analysis, synthesis and generalization of data from scientific and methodological literature on the researched problem.

Research results. There are three types of fitness classes: general and recreational fitness, physical fitness, sports-oriented fitness. The planning and organization of classes has its own characteristics and a certain construction algorithm. Performing exercises in different movement modes will have a certain effect. There are four exercise modes: health mode, training mode, sports longevity support mode, rehabilitation mode.

Conclusions. Physical culture and wellness technologies are a way of implementing activities aimed at achieving and maintaining a healthy physical state of the body and reducing the risk of developing chronic diseases by means of wellness physical culture. These are the basic rules for the use of special knowledge and skills, forms of organization and specific actions that are necessary for the implementation of physical culture and health activities

Author Biographies

Andrii Pivovar, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav

candidate of sciences in physical education and sports, associate professor, Associate Professor of the Department of Theory and Methodology of Physical Education and Sports, Hrigoriy Skovoroda University in Pereyaslav

Valentyna Huralchuk, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav

lecturer of the Department of Theory and Methodology of Physical Education and Sports, Hrigoriy Skovoroda University in Pereyaslav

Yurii Volovyk, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav

postgraduate student of the 2th year of study, Hrigory Skovoroda University in Pereyaslav

Valentina Danylko, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav

Senior lecturer of the Department of Theory and Methodology of Physical Education and Sports, Hryhoriy Skovoroda University in Pereiaslav

References

Література

Булатова М.М., Усачов Ю.О. Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні. Теорія і методика фізичного виховання; за ред. Т.Ю. Круцевич. К. Олімпійська література, 2008. Т. 2. С. 320-354.

Довгань Н. Ю., Гаєва С. О. Фітнес-технології фізичного виховання у закладах вищої освіти : навч. посіб. Університет державної фіскальної служби України. Ірпінь, 2020. 358 с.

Долженко Л. П. Фізична підготовленість і функціональні особливості студентів із різним рівнем фізичного здоров’я : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту. 24.00.02. Київ, 2007. 21 с.

Иващенко Л. Я., Благий А. Л., Усачев Ю. А. Программирование занятий оздоровительным фитнесом. К. Науковий світ, 2008. 198 с.

Івчатова Т. В. Соболєв Ю.Л., Карпова І. Б. Самостійні заняття фізичними вправами : метод. рек. [для студентів вищ. навч. закл.]. Київ : КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, 2007. 55 с.

Корольчук Б. (2022). Організаційно-методичні підходи до побудови тренувальних занять дітей молодшого шкільного віку у спортивному клубі з плавання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. (10(155). С. 89-94.

Костюкевич В.М. Теорія і методика тренування спортсменів високої кваліфікації: Навчальний посібник. Вінниця: «Планер», 2007. 273 с.

Ленська Т.Г., Погребняк Т.М., Головата Л.Р. Оздоровчий фітнес: навч.-метод. посіб. Кам'янець-Подільський: ПП Буйницький О.А., 2011. 228 с.

Основи здорового способу життя: оздоровчі фітнес програми [Електронний ресурс] : навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра: уклад.: І. В. Зеніна, В. Е. Добровольський, В. І. Шишацька. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 78 с.

Пангелова Н.Є. Теоретико-методичні засади формування гармонійно розвиненої особистості дитини дошкільного віку в процесі фізичного виховання: дис. д-ра наук з фіз. вих. і спорту:

00.02. К., 2014. 39 с.

Пангелова Н.Є., Пивовар А.А. Інтегрований розвиток інтелектуальних і фізичних здібностей дітей дошкільного віку в процесі рухової діяльності: монографія. Переяслав-Хмельницький: ФОП Домбровська Я.М., 2018. 446 с.

Пивовар А.А., Ковач С.Ю. Моделювання оптимальних режимів рухової активності молодших школярів в процесі занять плаванням. Спортивний вісник Придніпров’я: Науково- практичний журнал, №2.Дніпропетровськ, 2023. С. 84-92.

Пивовар А.А., Танєв Петар. Чинники формування інноваційних технологій оздоровлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія № 15. Київ : Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. Випуск 5K(134) 21. С. 233-236.

Сергієнко Л. П. Комплексне тестування рухових здібностей людини. Миколаїв: УДМТУ, 2001. 360 с.

Суббота Ю. В. Оздоровчі рухові програми самостійних занять фізичною культурою і спортом : [практ. посіб.]. Київ : КНЕУ, 2007. 164 с.

Тулайдан В.Г. Оздоровчий фітнес. Львів, «Фест-Прінт». 2020. 139 с.

Чайка Д. Дитячий фітнес як інновація у сфері дошкільного виховання. Спортивний вісник Придніпров’я. 2012. №2. С. 127-131.

Шуба Л. Фітнес-технології в системі розвитку фізичних якостей студентської молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 2016. №4. С.42-52.

Baker J. S., Cooper S.M. Strength and body composition : single versus triple set resistance training programs. Medicine and Science in Sports and Exercise. 2004. Vol. 5, № 36. P. 14-25.

Bergier B., Tsos A., Bergier J. Factors determining physical activity of Ukrainian students. Annals of Environmental Medicine. 2014. Vol. 21, № 3. P. 613–616.

https://www.pmsdkar.info/wp-content/uploads/2019/04/

Mowling C.M., Brock S.J., Eiler K.K. Student motivation in physical education: breaking down barrier. The Jorn. of Physical Education, Recreation & Dance. Reston. 2004. Vol. 75. P. 40–45.

References

Bulatova M.M., Usachov Yu.O. (2008). Current physical culture and health technologies in physical education. Theory and methodology of physical training; per ed. T.Yu. Krutsevich. K. Olympic literature, 2008. T. 2. P. 320-354.

Dovgan N. Yu., Gaeva S. O. (2020). Fitness technologies of physical training in the cornerstones of wealth: beginning. pos_b. University of the State Fiscal Service of Ukraine. Irpin, 2020. 358 p.

Dolzhenko L.P. (2007). Physical fitness and functional characteristics of students from different levels of physical health: abstract. dis. on health sciences. Ph.D. level Sciences and Phys. education and sports. 24.00.02. Kiev, 2007. 21 p.

Ivashchenko L. Ya., Blagiy A. L., Usachev Yu. A. (2008). Programming health fitness classes.

K. Science World, 2008. 198 p.

Ivchatova T.V. Sobolev Yu.L., Karpova I. B. (2007) Self-employment of physical rights: method. rec. [for students navch. closed]. Kiev: KNEU im. Vadim Getman, 2007. 55 p.

Korolchuk B. (2022). Organizational and methodological approaches to encourage the participation of children of young school age in a sports club from swimming. Scientific book of hours of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series 15. (10(155). pp. 89-94.

Kostyukevich V.M. 92007). Theory and methodology of training highly qualified athletes: A beginner's guide. Vinnytsia: “Planer”, 2007. 273 p.

Lenska T.G., Pogrebnyak T.M., Golovata L.R. (2011). Health fitness: basic method. pos_b. Kam'yanets-Podilsky: PP Buynitsky O.A., 2011. 228 p.

Fundamentals of a healthy way of life: health fitness programs (2021). [Electronic resource]: navch. pos_b. for health workers bachelor's level: installation: I. V. Zenina, V. E. Dobrovolsky,

V. I. Shishatska. Kiev: KPI im. Igor Sikorsky, 2021. 78 p.

Pangelova N. Yе. (2014). Theoretical and methodological approaches to the formation of harmoniously developed characteristics of preschool children in the process of physical training: dissertation. ... Doctor of Sciences in Phys. vortex and sports: 24.00.02. K., 2014. 39 p.

Pangelova N.Yе., Pivovar A.A. (2018). Integration of the development of intellectual and physical abilities of preschool children in the process of manual activity: monograph. Pereyaslav- Khmelnitsky: FOP Dombrovska Y.M., 2018. 446 p.

Pivovar A.A., Kovach S.Yu. (2023). Modeling of optimal modes of rotary activity of young schoolchildren in the process of swimming. Sports newsletter of the Dnipro region: Scientific and practical journal, No. 2. Dnipropetrovsk, 2023. P.84-92.

Pivovar A.A., Tanev Petar. (2021). Officials formulate innovative health technologies. Scientific book of hours of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series No. 15. Kiev: Branch of NPU named after M.P. Dragomanova, 2021. Issue 5K(134) 21. pp. 233-236.

Sergienko L. P. (2007). Comprehensive testing of human roukhos. Mykolayiv: UDMTU, 2001. 360 p.

Saturday Yu. V. (2007). Health-improving programs for independent people to engage in physical culture and sports: [practical. Posib.]. Kiev: KNEU, 2007. 164 p.

Tulaidan V.G. (2020). Healthy fitness. Lviv, Fest-Print. 2020. 139 p.

Chaika D. (2012). Children’s fitness as an innovation in the field of preschool education. Sports newsletter of the Dnieper region. 2012. No. 2. pp. 127-131.

Shuba L. (2016). Fitness technologies in the system of development of physical skills of young students. Physical training, sports and health culture in daily life. 2016. No. 4. P.42-52.

Baker J. S., Cooper S.M. (2004). Strength and body composition : single versus triple set resistance training programs. Medicine and Science in Sports and Exercise. 2004. Vol. 5, № 36.

P. 14–25.

Bergier B., Tsos A., Bergier J. (2014). Factors determining physical activity of Ukrainian students.

Annals of Environmental Medicine. 2014. Vol. 21, № 3. P. 613–616.

https://www.pmsdkar.info/wp-content/uploads/2019/04/

Mowling C.M., Brock S.J., Eiler K.K. (2004). Student motivation in physical education: breaking down barrier. The Jorn. of Physical Education, Recreation & Dance. Reston. 2004. Vol. 75.

P. 40–45.

Published

2024-02-28

Issue

Section

CHAPTER 2. PHYSICALLY CULTURE, PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT GROUPS OF POPULATION