ФОРМУВАННЯ ЗДАТНОСТІ ЗАСТОСОВУВАТИ СУЧАСНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Гулько Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0009-0009-5108-6362

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-2/2023-96-101

Ключові слова:

технології, здоров’язбережувальні технології, фізична культура, спорт, здобувачі вищої освіти, сфера фізичної культури та спорту

Анотація

Вступ. Питання здоров’язбереження в умовах ЗВО надзвичайно актуальне. Його доцільність вивчення зумовлена станом здоров’я студентської молоді, їх способом життя. Потреба виникає у застосуванні сучасних здоров’язбережувальних технологій не лише у ЗВО, але й сфері фізичної культури та спорту. Тренери та фахівці фізичної культури та спорту мають бути здатними до застосування технологій, які забезпечать формування, збереження і зміцнення здоров’я підростаючого покоління.

Матеріали і методи: у дослідженні використано методи аналізу і узагальнення наукової літератури, опитування та анкетування, моделювання.

Мета роботи полягає розкритті сутності і змісту поняття «здоров’язбережувальні технології», науковому обґрунтуванні значення застосування здоров’язбережувальних технологій у сфері фізичної культури та спорту; визначенні критеріїв, показників і рівнів сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту.

Результати: полягає в тому, що вперше схарактеризовано етапи процесу формування здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту; визначено та схарактеризовано критерії, показники та рівні сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту; уточнено сутність і зміст поняття «здоров’язбережувальні технології».

Висновки. Здоров’язбережувальні технології трактуємо як систему оздоровчо- фізкультурних заходів і методичних прийомів, що забезпечують формування, зміцнення та збереження здоров’я студентів і спрямовують освітній процес на формування в них здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей, навичок здорового способу життя та відповідної культури здоров’я. Процес формування у здобувачів вищої освіти здатності застосовувати здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту є послідовним та неперервним, в якому виокремлено три етапи: початковий, базовий і послідовний. Визначено критерії, їх показники та рівні сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту.

Біографія автора

Тетяна Гулько, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

Вступ. Питання здоров’язбереження в умовах ЗВО надзвичайно актуальне. Його доцільність вивчення зумовлена станом здоров’я студентської молоді, їх способом життя. Потреба виникає у застосуванні сучасних здоров’язбережувальних технологій не лише у ЗВО, але й сфері фізичної культури та спорту. Тренери та фахівці фізичної культури та спорту мають бути здатними до застосування технологій, які забезпечать формування, збереження і зміцнення здоров’я підростаючого покоління.

Матеріали і методи: у дослідженні використано методи аналізу і узагальнення наукової літератури, опитування та анкетування, моделювання.

Мета роботи полягає розкритті сутності і змісту поняття «здоров’язбережувальні технології», науковому обґрунтуванні значення застосування здоров’язбережувальних технологій у сфері фізичної культури та спорту; визначенні критеріїв, показників і рівнів сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту.

Результати: полягає в тому, що вперше схарактеризовано етапи процесу формування здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту; визначено та схарактеризовано критерії, показники та рівні сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту; уточнено сутність і зміст поняття «здоров’язбережувальні технології».

Висновки. Здоров’язбережувальні технології трактуємо як систему оздоровчо- фізкультурних заходів і методичних прийомів, що забезпечують формування, зміцнення та збереження здоров’я студентів і спрямовують освітній процес на формування в них здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей, навичок здорового способу життя та відповідної культури здоров’я. Процес формування у здобувачів вищої освіти здатності застосовувати здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту є послідовним та неперервним, в якому виокремлено три етапи: початковий, базовий і послідовний. Визначено критерії, їх показники та рівні сформованості здатності застосовувати сучасні здоров’язбережувальні технології у сфері фізичної культури та спорту.

Посилання

Список літератури

Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я та фізична культура, 2006. № 8. С. 1-6.

Воронін Д. Є. Формування здоров’язберігаючої компетентності студентів ВНЗ засобами фізичного виховання: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук: спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання». Херсон, 2016. 20 с.

Гаркуша С.В., Хольченкова Н.М., Воєділова О.М., Гаркуша В.В. Філогенетичні передумови та онтогенетичні чинники раціоналізації рухової активності дітей і молоді. Гуманітарний вісник ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка : зб. наук. праць [ред. кол; гол. ред.. Л.М. Рибалко]. Полтава : ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка, 2017. Вип. 2ю С. 78-88.

Драгнєв Ю.В. Компоненти формування культури здоров’я студентів в умовах комп’ютеризації навчання: монографія. За ред. Єрмакова С.С. Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2007. 176 с.

Іонова О.М., Лукьянова Ю.С. Здоров'язбереження особистості як психолого-педагогічна проблема. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: монографія. За ред. Єрмакова С.С. Харків, 2009. ХХПІ – №1. С. 69-72.

Лозинський В. Техніки збереження здоров’я. К. : Главник, 2008. 160 с.

Носко М.О., Гаркуша С.В., Воєділова О.М. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні : монографія. К. : СПД Чалчинська Н.В., 2014. 300 с.

Поташнюк І.В. Теоретичні і методичні засади застосування здоров’язбережувальних технологій навчання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах: дисертація доктора педагогічних наук:

00.02. Київ, 2012. 507 с.

Рибалко Л.М. Здоров’язбережувальні технології як педагогічна і соціальна проблема. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред.. Л.М. Рибалко. Тернопіль : Осадці В.М., 2019. С. 8-29.

Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі: колективна монографія /за заг. ред. Л.М. Рибалко. Тернопіль : Осадца В.М., 2019. 400 с.

Зоріна О.М. Здоров’язберігаючі технології в підготовці майбутнього фахівця. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 30-31. С. 147-151.

Сучасні здоровʼязбережувальні технології : монографія / за загальною редакцією проф. Ю. Д. Бойчука. – Харків : Оригінал, 2018. – 724 с

Bugaevsky, K., Rybalko, L., Synytsya, T., Napierala, M., Smolenska, O The influence of sports activity on the importance of the sexual somatotype of athletes in paired women's acrobatics and gymnastics. Acta Kinesiologica. EC Orthopaedics 12 (3), 2021. 05-12

Gozhenko A., Biryukov V., Gozhenko O., Zukow W. Health as a space-time continuum. Journal of Education, Health and Sport. 2018; 8(11). P. 763-777.

Hryshko Yu. The use of group forms of training at pathophysiology classes with foreign students. Світ медицини та біології. 2017. №3. С. 195-197.

Ilhan N. Healthy Lifestyle Behaviors of University Students. M.U. Nursing Science and Art. 2010. 3 (3).

P. 34-44.

Zaybak A., Fadiloglu С. Determining of the health promotion behaviors of university students and the factors affecting these behaviors. Ege University Journal of Nursing. 2004. 20 (1). р. 77-95.

Rybalko L., Onishchuk L., Horoshko V., Synytsya T., Yopa T., Bashtovenko O., Ostapov A. Fundamentals of Improvement of the Physical Qualities of Schoolchildren Via Outdoor Games. Acta Balneologica, 2021, T. LXIII, N. 3 (164)/2021, Р.189-196

Rybalko L., Topuzov O., Velychko L. Natural science education concept for sustainable development. The Internation Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2020), Kryvyi Rig, Ukraine, Edited by Semerikov, S. E3S Web of Conferences, Volume 166. 2020, id 10030.

Samodryn A., Rybalko L., Lavrentieva O., Zukow W., Sarılgan Ali E. The region as an object of projecting of neo-spheric existence in the depth of anthroposphere [Electronic resource]. Second International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2021). Kryvyi Rih, Ukraine, May 19-21, 2021. E3S Web of Conferences. 2021. Volume 280. Article 09019.

References

Vashenko, O. & Sviridenko, S. (2006). Gotovnist vchitelya do vikoristannya zdorov’yazberezhuvalnih tehnologij u navchalno-vihovnomu procesi [Teacher's willingness to use health-saving technologies in the educational process]. Zdorov’ya ta fizichna kultura. 8, 1-6. (In Ukrainian).

Voronin D.YE. (2016) Formuvannya zdorovʺyazberihayuchoyi kompetentnosti studentiv VNZ zasobamy fizychnoho vykhovannya: avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. kand. ped. nauk: spets. 13.00.07 «Teoriya ta metodyka vykhovannya». Kherson, 2016. 20. (In Ukrainian).

Garkusha, S.V. & Holchenkova, N.M. & Voyedilova, O.M. & Garkusha, V.V. (2017). Filogenetichni peredumovi ta ontogenetichni chinniki racionalizaciyi ruhovoyi aktivnosti ditej i molodi [Phylogenetic prerequisites and ontogenetic factors for rationalization of motor activity of children and young people]. Gumanitarnij visnik PoltNTU imeni Yuriya Kondratyuka : zb. nauk. prac [red. kol; gol. red.. L.M. Ribalko]. Poltava : PoltNTU imeni Yuriya Kondratyuka. Vol. 2. 78-88. (In Ukrainian).

Drahnyev YU.V. (2007). Komponenty formuvannya kulʹtury zdorovʺya studentiv v umovakh kompʺyuteryzatsiyi navchannya: monohrafiya. Za red. Yermakova S.S. Kharkiv. 176 s.

Ionova O.M. & Lukʹyanova YU.S. (2009). Zdorov'yazberezhennya osobystosti yak psykholoho- pedahohichna problema. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu: monohrafiya. Za red. Yermakova S.S., №1. 69-72.

Lozinskij, V. (2008). Tehniki zberezhennya zdorov’ya [Health care techniques]. K. : Glavnik. (In Ukrainian).

Nosko, M.O. & Garkusha, S.V. & Voyedilova, O.M. (2014) Zdorov’yazberezhuvalni tehnologiyi u fizichnomu vihovanni [Health-saving technologies in physical education] : monografiya. (In Ukrainian).

Potashnyuk, I.V. (2012) Teoretichni i metodichni zasadi zastosuvannya zdorov’yazberezhuvalnih tehnologij navchannya uchniv u zagalnoosvitnih navchalnih zakladah [Theoretical and methodological foundations of the use of health-saving technologies for teaching students in general educational institutions]: disertaciya doktora pedagogichnih nauk. Kiev. (In Ukrainian).

Rуbalko, L.M. (2019) Zdorov’yazberezhuvalni tehnologiyi yak pedagogichna i socialna problema. Zdorov’yazberezhuvalni tehnologiyi v osvitnomu seredovishi : kolektivna monografiya [Health-saving technologies as a pedagogical and social problem] / za zag. red.. L.M. Ribalko. Ternopil : Osadci V.M. 8-29. (In Ukrainian).

Zdorovʺyazberezhuvalʹni tekhnolohiyi v osvitnʹomu seredovyshchi: kolektyvna monohrafiya (2019) /za zah. red. L.M. Rybalko. Ternopilʹ. 400. (In Ukrainian).

Zorina O. M. (2011). Zdorovʺyazberihayuchi tekhnolohiyi v pidhotovtsi maybutnʹoho fakhivtsya. Problemy inzhenerno-pedahohichnoyi osvity. 2011, 30-31. 147-151.

Suchasni zdorovʼyazberezhuvalʹni tekhnolohiyi (2018): monohrafiya / za zahalʹnoyu redaktsiyeyu prof. YU. D. Boychuka. Kharkiv : Oryhinal. 724 (In Ukrainian).

Bugaevsky, K. & Rybalko, L., Synytsya, T., Napierala, M., Smolenska, (2021). The influence of sports activity on the importance of the sexual somatotype of athletes in paired women's acrobatics and gymnastics. Acta Kinesiologica. 12(3), 05-12 (In Ukrainian).

Gozhenko A. & Biryukov V., Gozhenko O., Zukow W. (2018). Health as a space-time continuum. Journal of Education, Health and Sport. 8(11). 763-777.

Hryshko Yu. (2017). The use of group forms of training at pathophysiology classes with foreign students. Svit medytsyny ta biolohiyi. 3. 195-197.

Ilhan N. (2010). Healthy Lifestyle Behaviors of University Students. Nursing Science and Art. 3(3). 34- 44.

Zaybak A. & Fadiloglu С. (2004). Determining of the health promotion behaviors of university students and the factors affecting these behaviors. Ege University Journal of Nursing. 20(1). 77-95.

Rybalko L. & Onishchuk L., Horoshko V., Synytsya T., Yopa T., Bashtovenko O., Ostapov A. (2021). Fundamentals of Improvement of the Physical Qualities of Schoolchildren Via Outdoor Games. Acta Balneologica, LXIII, 3(164), 189-196

Rybalko L. & Topuzov O., Velychko L. (2020). Natural science education concept for sustainable development. The Internation Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2020), Kryvyi Rig, Ukraine, Edited by Semerikov, S. E3S Web of Conferences, Volume 166. 2020, id 10030.

Samodryn A. & Rybalko L., Lavrentieva O., Zukow W., Sarılgan Ali E. (2021). The region as an object of projecting of neo-spheric existence in the depth of anthroposphere [Electronic resource]. Second International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2021). Kryvyi Rih, Ukraine, May 19-21, 2021. E3S Web of Conferences. 2021. 280-297.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4. ІСТОРІЯ, ФІЛОСОФІЯ, МЕНЕДЖМЕНТ, ПЕДАГОГІКА ТА ПСИХОЛОГІЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ