ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ТРЕНУВАЛЬНИХ ПРОГРАМ В АТЛЕТИЗМІ І БОДІФІТНЕСІ

Автор(и)

  • Тарас Кириченко Університет Григорія Сковороди в Переяславі
  • Андрій Пивовар Університет Григорія Сковороди в Переяславі

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-2/2023-8-16

Ключові слова:

атлетизм, бодіфітнес, тренувальні програми, фізичне навантаження, мʼязові групи, спортивні результати

Анотація

Вступ. В теперішній час досить активно зростає популярність силових видів спорту. Провідні місця займають: важка атлетика, гирьовий спорт, пауерліфтинг, культуризм, стронгмен, набирають популярність атлетизм, бодіфітнес. Кожен із цих видів має свою специфіку тренувальної та змагальної діяльності, що призводить до різних морфологічних і функціональних змін в організмі спортсменів. Тренувальний процес відбувається поетапно та має свої особливості в базовому, формуючому та перехідному періодах, які є послідовними етапами процесу управління спортивною формою.

Мета дослідження: визначити та проаналізувати особливості побудови тренувальних програм в атлетизмі та бодіфітнесі.

Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичних джерел, методи абстрагування, узагальнення, передового тренерського досвіду, ресурси мережі Інтернет.

Результати дослідження. Основним чинником, на підставі якого здійснюється планування спортивного тренування є збільшення силових показників та м’язової маси. Перед початком складання плану річної підготовки з атлетизму та бодіфітнесу необхідно визначити індивідуальні особливості атлетів, а саме: показники зросту та маси тіла, рівень розвитку рухових якостей, рівень розвитку технічної майстерності, динаміку розвитку силових показників, динаміку розвитку м’язової маси. Для річного планування ключовим показником є обсяг навантаження та інтенсивність навантаження. Окрім цього при організації тренувального процесу в атлетизмі та бодіфітнесі слід планувати кількість тренувальних днів і занять, кількість повторень вправ на кожну м’язову групу, обсяг ЗФП, перелік засобів для відновлення організму, графіки проходження медичних обстежень.

Висновки. Побудова програм тренувальних занять в атлетизмі та бодіфітнесі базується на використанні силових вправ, які будуть мати вплив певної спрямованості на різні м’язові групи. В першу чергу застосовуються базові вправи для розвитку великих м’язових груп, в другому – формуючі впарви.

Для занять бодіфітнесом слід включати в тренувальні програми вправи аеробного характеру (бігові доріжки, гребний тренажер, велотренажер тощо).

Посилання

Література

Базильчук В. Б. Організаційні засади активізації спортивно-оздоровчої діяльності студентів в умовах вищого навчального закладу: дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту. Львів : ЛДІФК, 2004. 190 с.

Будний В.Є., Ігнатенко В.П., Небесний В.Р. Запобігання травматизму серед студентів під час занять гирьовим спортом. Молода спортивна наука України: зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. Львів, 2010. Вип. 14. Т.1. С. 43–46.

Весловуцький Ц.В. Фізичні вправи з обтяженнями. Київ: Здоров’я, 1984. 104 с.

Глазирін І. Д. Основи диференційованого фізичного виховання. Черкаси: Відлуння-Плюс, 2003. 352 с.

Глушак Н.М., Приходько І.І. Організація і методика масової фізичної культури. Харків: ХДАФК, 1998. 122 с.

Глядя С. А. Змістовні аспекти фізичної культури з силовою спрямованістю. Слобожанський науково-спортивний вісник. № 9. Харків, 2005. С. 37–39.

Кириченко Т.Г. Аналіз провідних факторів системи управління спортивною підготовкою в силових видах спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Вип. 5к

(134). 2021. С.148-153.

Кириченко Т.Г. Атлетизм в системі тренувальних занять різних груп населення: спортивно- прикладні аспекти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Вип 11к (142). 2021. С.40-43.

Кириченко Т.Г. Атлетизм в системі фізичного виховання студентів закладу вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Вип 11 (143). 2021. С. 69-75.

Круцевич Т.Ю., Пилипей Л.П. Актуальність сучасних силових видів спорту для системи професійно-прикладної фізичної підготовки у вузі. Спортивний вісник Придніпров’я. 2006.

№ 2. С. 51–55.

Лавренюк В.С. Удосконалення силових здібностей студентів у навчальному процесі з фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: науковий журнал. Харків: ХОВНОКУ-ХДАДМ. 2011. №6. С. 74–77.

Линець М.М. Основи методики розвитку рухових якостей: навч. посібн. для фізкультурних ВУЗів. Львів: Штабар, 1997. 207 с.

Магльований А.В., Шимечко І.М., Боярчук О.М., Мороз Є.І. Динаміка показників фізичного здоров’я студентів, які займаються силовими вправами. Педагогіка, психологія та медико- біологічні проблеми фізичного виховання та спорту: зб. наук. пр. / за ред. С. С. Єрмакова. Харків: ХДАДМ (ХХПІ). 2011. – № 1. С. 80–83.

Пивовар А.А. Основні принципи побудови фітнес-програм для занять оздоровчим фітнесом. Фізичне виховання. Спорт і туристсько-краєзнавча робота в закладах освіти: Збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький, 2017. С. 355-358.

Пивовар А.А. Чинники формування інноваційних технологій оздоровлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія № 15. / За ред. О. В. Тимошенка. Київ : Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. Випуск 5K (134) 21. С. 233-236.

Пічугін М.Ф., Грибан Г.П., Романчук В.М. Фізичне виховання: навч. посібн. Житомир: ЖВІ НАУ, 2010. 472 с.

Пуцов О.І., Капко І.О., Олешко В.Г. Атлетизм: навч. посібн. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2007. 232 с.

Стельникович Ю., Левків В. Розвиток сили у студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості. Молода спортивна наука України: зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. Вип. 8. Т. 3. Львів: НВФ «Українські технології», 2004. С. 355–358.

Стеценко А.І., Гунько П.М. Теорія і методика атлетизму: навч. посібн. Черкаси: Видавничий відділ ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2011. 216 с.

Теорія і методика фізичного виховання: у 2 т. / за ред. Т. Ю. Круцевич. Київ: Олімпійська література, 2008.

Чух А.М. Розвиток сили. Харків: ХДАФК, 2003. 163 с.

Brooks D.S. The Complete Book of Personal Trainer / D.S. Brooks. Champaign: Human Kinetics, 2004. 590 рp.

Kettles M.Women's Health and Fitness Guide / M. Kettles, C. Cole, B. Wright . Champaign: Human Kinetics, 2006. 264 pp.

Sharkey B.J. Fitness and Health: [aerobic fitness, muscular fitness, nutrition, weght control] /

B.J. Sharkey, S.E. Gaskill. 6th ed. Champaign: Human Kinetics, 2007. 430 pp.

References

Bazilchuk V. B. (2004). Organizational principles of intensification of sports and recreational activities of students in the conditions of a higher educational institution: diss. candidate sciences

in physics exit and sports. Lviv: LDIFK, 2004. 190 p.

Budnyy V.E., Ignatenko V.P., Nebesnyy V.R. (2010). Prevention of injuries among students during classes in kettlebell sports. Young sports science of Ukraine: coll. of science from the field of physics culture and sports. Lviv, 2010. Vol. 14. T.1. P. 43–46.

Veslovutsky Ts.V. (1984). Physical exercises with weights. Kyiv: Health, 1984. 104 p.

Glazyrin I. D. (2003). Fundamentals of differentiated physical education. Cherkasy: Vidlunya-Plus, 2003. 352 p.

Hlushak N.M., Prykhodko I.I. (1998). Organization and methods of mass physical culture. Kharkiv: KhDAFK, 1998. 122 p.

Glyadya S. A. (2005). Content aspects of physical culture with a strength focus. Slobozhan scientific and sports bulletin. No. 9. Kharkiv, 2005. P. 37–39.

Kyrychenko T.G. (2021). Analysis of the leading factors of the sports training management system in strength sports. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 15. Issue 5k (134). 2021. P.148-153.

Kyrychenko T.G. (2021). Athletics in the system of training classes of different population groups: sports and applied aspects. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series

Issue 11k (142). 2021. P.40-43.

Kyrychenko T.G. (2021). Athleticism in the system of physical education of students of a higher education institution. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 15. Issue 11 (143). 2021. P. 69-75.

Krutsevich T.Yu., Pylypei L.P. (2006). The relevance of modern strength sports for the system of professional and applied physical training at the university. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 2006. No. 2. P. 51–55.

Lavrenyuk V.S. (2011). Improvement of strength abilities of students in the educational process of physical education. Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports: scientific journal. Kharkiv: HOVNOKU-KhDADM. 2011. No. 6. P. 74–77.

Linets M.M. (1997). Fundamentals of motor skills development methodology: teaching. manual for physical education universities. Lviv: Shtabar, 1997. 207 p.

Magliovaniy A.V., Shimechko I.M., Boyarchuk O.M., Moroz E.I. (2011). Dynamics of indicators of physical health of students engaged in strength exercises. Pedagogy, psychology and medico- biological problems of physical education and sports: coll. of science pr. / edited by

S. S. Yermakova. Kharkiv: KhDADM (ХХПИ). 2011. – No. 1. P. 80–83.

Pivovar A.A. (2017). Basic principles of building fitness programs for health fitness classes.Physical Education. Sports and tourism and local history work in educational institutions: Collection of scientific papers. Pereyaslav-Khmelnytskyi, 2017. P. 355-358.

Pivovar A.A. (2021). Factors of the formation of innovative technologies of health improvement. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series No. 15. / Edited by O. V. Tymoshenko. Kyiv: Publishing House of the NPU named after

M.P. Drahomanova, 2021. Issue 5K(134) 21. P. 233-236.

Pichugin M.F., Hryban H.P., Romanchuk V.M. (2010). Physical education: education. manual Zhytomyr: ZVI NAU, 2010. 472 p.

Putsov O.I., Kapko I.O., Oleshko V.G. (2007). Athletics: education. manual Kyiv: Kyiv University Publishing and Printing Center, 2007. 232 p.

Stelnikovych Yu., Levkiv V. (2004). Strength development in students with a low level of physical fitness. Young sports science of Ukraine: coll. of science works in the field of physical culture and sports. Vol. 8. Vol. 3. Lviv: "Ukrainian Technologies" Scientific Research Institute, 2004. P. 355– 358.

Stetsenko A.I., Gunko P.M. (2011). Theory and methodology of athletics: education. manual Cherkasy: Publishing Department of the Bohdan Khmelnytsky National University, 2011. 216 p.

Theory and methods of physical education: in 2 volumes (2008). / edited by T. Yu. Krutsevich. Kyiv: Olympic Literature, 2008.

Chuh A.M. (2003). Strength development. Kharkiv: KhDAFC, 2003. 163 p.

Brooks D.S. (2004). The Complete Book of Personal Trainer / D.S. Brooks. Champaign: Human Kinetics, 2004. 590 рp.

Kettles M. (2006). Women's Health and Fitness Guide / M. Kettles, C. Cole, B. Wright Champaign: Human Kinetics, 2006. 264 pp.

Sharkey B.J. (2007). Fitness and Health: [aerobic fitness, muscular fitness, nutrition, weght control] / B.J. Sharkey, S.E. Gaskill. 6th ed. Champaign: Human Kinetics, 2007. 430 pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ