ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ УКРАІНИ І КНР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-163-172

Ключові слова:

мотиви, інтереси, цінності, здоров’я, здоровий спосіб життя, студенти, фізичне виховання, фізична культура, спорт

Анотація

Анотація.

Вступ. У статті представлено порівняльний аналіз дослідження мотивів, потреб та інтересів у сфері фізичної культури і спорту студентської молоді України і КНР.

Мета дослідження – дослідити мотивацію студентської молоді України та КНР до різних видів та форм фізкультурно-оздоровчої діяльності, особливості їх інтересів та ціннісних орієнтацій у сфері фізичної культури і спорту.

Матеріал і методи. Дослідження проводилось науковцями НУФВСУ та Університету Січан (КНР). В науковому експерименті приймали участь студенти 1-го курсу Національного авіаційного університету (90 респондентів, серед яких 40 дівчат та 50 юнаків) та студенти Університету Січан (КНР) (100 респондентів , серед яких 50 юнаків і 50 дівчат). Для розв’язання поставлених завдань використовувалися: теоретичні методи дослідження; педагогічні (спостереження); соціологічні (анкетування); методи математичної статистики.

Результати дослідження. Виявлено, що в основі ціннісно-мотиваційної сфери фізичної культури і спорту студентів КНР та України існують як спільні, так суттєво відмінні пріоритети. Результати анкетування виявили індиферентне ставлення основної маси українських студентів до занять з фізичного виховання у ЗВО, що призводить до частих пропусків занять (близько 60 % студентів), відсутності власної цільової настанови у процесі цих занять, окрім отримання заліку з дисципліни. Для студентів КНР підвищення власної фізичної підготовленості, отримання заліку з фізичного виховання та підвищення рухової активності є пріоритетними мотивами щодо відвідування занять з фізичного виховання.

Висновки. Система мотивів щодо занять фізичною культурою і спортом, яка формується на основі потреб та інтересів студентської молоді, спрямовує особистість на самовдосконалення та стимулює до занять руховою активністю.

Біографії авторів

Оксана Марченко , Національний університет фізичного виховання і спорту України

доктор наук з фізичного виховання та спорту, професор, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Чжімінь Се, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Національний університет фізичного виховання і спорту України, Китайська Народна Республіка

Посилання

Andriichenko T. Formation of a healthy lifestyle. Educational and methodological recommendations [Author. the collection T. Andriuchenko, O. Vakulenko, V. Volkov, N. Dziuba, V. Koliada, N. Komarova, I. Pesha, N. Tilikina (director of the author's collection. O. Vakulenko). Kyiv: SI «State Institute of Family and youth policy», 2018. 100 p.

Antonova N.O. Value orientations in the system of personal qualities of students of a higher pedagogical educational institution: autoref. thesis for obtaining degree candidate psychol. sciences: specialist 19.00.07 – pedagogy and age psychology. Kyiv, 2003. 20 p.

Andreieva O. Analysis of motivational theories in the sphere of physical health and recreation. Theory and methodology of physical education and sports. 2004. No. 2. P. 81.

Andreieva O.V. Programming of physical education classes for girls aged 12-13 years: autoref. ... thesis Ph.D. of science with physics exercises and sports. 24.00.02. Kyiv: National University of Physical Education and Sport of Ukraine. 2002. 20 p.

Bezverkhnia H. V. Motivation to engage in physical education for female students of pedagogical specialties. Slobozhan scientific and sports bulletin. 2015. No. 2. P. 28–33. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2015_2_6

Wang Xiaofei. Peculiarities of the organization of physical education classes for schoolchildren in the People's Republic of China. Educational and research tools, 2017, vol. 49. P. 208-216.

Wang Lihua. Functional analysis of the organization of implementation of state standards of physical fitness of students in higher educational institutions of Hebei province. Slobozhan scientific and sports bulletin. Kharkiv: KhSAPK, 2011. No. 1. P. 131-136.

Gobova E. V. Forty years of development of science and education in China. Categories: Ukraine-China N14, 2018.

Dutchak Y., Sushchenko L., Bazilchuk V. Chinese experience of professional training of future masters in physical culture with the specialization «physical education». Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences P.183-189.

Zavydivska N. Ways to optimize physical culture and sports activities of students of higher educational institutions. Physical education, sport and health culture in modern society: coll. of science works/ edited by A.V. Tsyos. Lutsk, 2010. No. 2. P. 50-54.

Ishchenko O. S. Formation of teenagers' motivation to engage in physical education in the conditions of the educational process of a comprehensive school: author's abstract. ... thesis Ph.D. of science with physics education and sports. 24.00.02. Kyiv: National. Univ. physical education and sports of Ukraine. 2016, 22 p.

Korzh N. L. Formation of students' value attitude to physical culture in the process of independent classes: candidate. sciences in physics education and sports 24.00.02. Dnipropetovsk, 20016. 269 p.

Krutsevich T.Yu., Marchenko O.Yu. Models of value orientations in the behavioral characteristics of the personality of schoolchildren of different age groups. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 2018. No. 2, pp. 57-64. Available at: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2018-02/2018-02-00.pdf.

Krutsevich T.Yu., Panhelova N. Ye. Modern trends in the organization of physical education in higher educational institutions. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 2016. No. 3. P. 109-114.

Krutsevich T., Sainchuk M., Pidleteychuk R. Reasons for the policy of devaluation of physical training in the system of physical education in educational institutions of Ukraine. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 2018. No. 1. P. 169-174. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2018_1_31.

Krutsevich T.Yu., Sainchuk, R.V. Pidleteychuk R. Consequences of the policy of devaluation of physical training in physical education of educational institutions of Ukraine for citizens and the state. Scientific journal of M.P. Drahomanov National Pedagogical University: coll. of science works Vol. 2(96). Kyiv: Publishing House of M. P. Drahomanov NPU, 2018. P. 51-55.

Krutsevich T.Yu., Marchenko O.Yu., Xie Zhimin. The configuration of motivational priorities of modern students of the People's Republic of China for physical education and sports. Theory and practice of physical culture and sports. Scientific and practical journal of Hryhoriy Skovoroda University in Pereiaslav. Vol. 1. Pereiaslav (Kyiv region). Dombrovska Ya.M. 2022. P.119-128.

Krutsevich T., Marchenko O., Xie Zhimin. System for assessing the level of physical fitness of student youth of Ukraine and China. Sports Bulletin of the Dnieper region: scientific and practical journal, 2022. No. 2. P.28-35.

Li Jing. Analytical review of program requirements for physical education in universities in China and Ukraine. Slobozhan scientific and sports bulletin. Kharkiv: KhSAPK, 2006. No. 9. P. 167–169.

Marchenko O. Yu., Xie Zhimin. Study of need-motivational priorities in the field of physical culture and sports of student youth of the People's Republic of China. Theory and methodology of physical education and sports. 2021. No. 4. 37–44DOI: 10.32652/tmfvs.2021.4. 37.

Maievsky M.I. Value orientations in the field of physical culture and sports of students of pedagogical specialties. Uman; 2016. 251 p.

Panhelova N.Ye., Krutsevich T.Yu., Danylko V.M. Theoretical-methodical foundations of health-improving physical culture: teaching. manual Pereiaslav-Khmelnytskyi: Dombrovska Ya. M. 2018. 454 p.

Sainchuk M.M. The formation of value orientations in the field of physical culture and sports of high school students in the process of physical education: autoref. ... thesis Ph.D. of science with physical education and sports. 24.00.02.. Kyiv: National University of Physical Education and Sports of Ukraine; 2012. 247 p.

Sitovskyi A., Maksymchuk B., Marchenko O. Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543, 2019 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES 2020.

李晓晨,陈佩.不同体力水平与大学生运动参与动机的关系:有调节的中介效应分析[J].南京体育学院学报,2020,19(09):55-60.

边加斌.成都市高校大学生健身运动参与动机的调查与分析[D].四川师范大学, 2020.

赵效江.大学生运动动机与其体质健康水平的相关性分析[J].赤峰学院学报(自然科学版),2020,36(03):86-88.

单荣杰.高校大学生参与排球课外体育活动的行为动力因素分析[J].新校园(上旬),2017(11):134-135.

马晓媛.高校大学生参与瑜伽运动的动机分析[J].新西部(理论版),2012(Z5):185+183.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4. ІСТОРІЯ, ФІЛОСОФІЯ, МЕНЕДЖМЕНТ, ПЕДАГОГІКА ТА ПСИХОЛОГІЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ