ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗВО ДО САМООРГАНІЗАЦІЇ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-148-156

Ключові слова:

здоров'язберігаючий освітній простір, мотивація, педагогічна діяльність, саморозвиток, самоорганізація, професійна діяльність

Анотація

Анотація.

Вступ. У розвитку конкурентоспроможності та економічної стійкості України одним із центральних факторів є здоров'я нації, рівень та якість освіти. Особливо актуальна дана проблема в умовах, коли сучасна освіта з властивою її динамічністю, високою інтенсивністю розумового навантаження та збільшеним обсягом інформації висуває високі вимоги до студентів, у тому числі й до виховання у них відповідального ставлення до свого здоров'я, здоров'я майбутніх поколінь. У зв'язку з цим важливим є завдання дати майбутньому педагогові наукові уявлення про способи та методи зміцнення здоров'я свого та тих, хто займається. Саме тому формування самоорганізації здорового способу життя студентів розглядається нині як освітня цінність, бо майбутній тренер має на особистому прикладі підтверджувати єдність принципів здорового способу життя.

Мета дослідження. Теоретично обґрунтувати модель формування готовності студентів ЗВО до самоорганізації здорового способу життя.

Методи дослідження. Теоретичний аналіз, синтез та узагальнення даних науково-методичної літератури щодо вивчення досвіду роботи регіональних оздоровчих центрів, громадських об'єднань, а також здійснення аналізу та узагальнення результатів практики підготовки формування у студентів ЗВО самоорганізації здорового способу життя.

Результати. Аналіз показав, що для ефективного формування готовності студентів до самоорганізації здорового способу життя необхідна комплексна робота, яка включає організацію регулярних занять студентів спортом, особливу методичну, технологічну та психолого-педагогічну роботу з орієнтації студентів на самоорганізацію здорового способу життя, контекстне навчання, експериментальне навчання, рефлексивні технології тощо.

Висновки. У результаті аналізу проблеми самоорганізації здорового способу життя студентів ми дійшли висновку, що самоорганізація здорового способу життя це інтегральна якість особистості, яка полягає у здатності свідомої, планомірної діяльності особистості щодо заощадження та підвищення власного здоров'я через організацію здорового способу життя в контексті фізичного, духовного та інтелектуального саморозвитку. Самоорганізація здорового способу життя в контексті діяльнісно-компетентнісного підходу може бути описана через структуру базових компетенцій, до яких належать гностичні, когнітивні, проектувальні, конструктивні, комунікативні, організаційно-діяльнісні та рефлексивні.

Біографії авторів

Галина Безверхня, Луцький національний технічний університет

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, професор, професор кафедри фізичної культури, спорту та здоровʼя Луцького національного технічного університету

Вікторія Цибульська, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, доцент кафедри теорії та методики фізичного виховання і спортивних дисциплін Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Bondar T.K., Domina Zh.H. (2017). Aquafit as a Means of Forming Professionally Important Complex Coordination Movements of Future Music Teachers in the Process of Physical Education. Naukovyi chasopys [Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova]. Seriia 15 : Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). 3K:77-80. (In Ukrainian).

Bondarchuk N. (2012). Characterization of the spectrum of criteria for differentiation in physical education of different categories of the population. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. 1:53-58. (In Ukrainian).

Volovyk N.I. (2015). Modern wellness fitness programs: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. K.: Vydavnytstvo NPU imeni M. P. Drahomanova. 48 s. (In Ukrainian).

Honcharova N., Usychenko V., Denysova L.. (2012). Use of modern information technologies in the field of health fitness. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 2:163-167. (In Ukrainian).

Danylevych M.V. (2019). Theoretical and methodological bases of professional training of future specialists in physical education and sports for recreational and health activities: avtoref. … dys. dok.ped.nauk : 13.00.04. Kyiv, 45 s. (In Ukrainian).

Kashuba V.O. (2018). From the experience of using fitness technologies aimed at correcting the human body. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. 1:131-138. (In Ukrainian).

Krutsevych T.Iu., Yushkovska O. H., Seredovska V.Iu., Bezverkhnia H.V. (2012). Independent classes in physical education: navch. posibnyk, Odesa: ONMedU, 364 p. (In Ukrainian).

Krutsevych T. Yu., Bezverkhnia H.V. (2010). Recreation in physical culture of different population groups : navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv : Olimpiiska literatura, 248 p. (In Ukrainian).

Krutsevych T. Yu., Vorobiov M. I., Bezverkhnia H.V. (2011). Control in physical education of children, adolescents and youth : navchalnyi posibnyk. Kyiv : Olimpiiska literatura, 224 p. (In Ukrainian).

Liakhova I.M. (2014). Motives as conscious motivations for women aged 18-35 years to engage in fitness activities. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 36(89):280-285. (In Ukrainian).

Chepeliuk A.V., Sarai A.M. Innovative technologies in physical education of youth: materialy IV vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Shliakhy rozvytku rukhovoi aktyvnosti molodi Ukrainy», m. Drohobych, 12 travnia 2022 r. : Pósvit, 2022. P. 273-280.

Shynkaruk O.D., Otravenko O.V. (2017). Theoretical foundations of the methodology for the use of health aqua fitness. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. 3: P.239-246. (In Ukrainian).

Anna Hakman, Olena Andrieieva, Vitalii Kashuba, Halyna Bezverkhnia, Viktoria Tsybulska, Mykola Maievskyi, Tetiana Osadchenko, Andrii Semenov, Olena Kljus, Oksana Tsiuniak, Nataliia Nikula, Oleksandr Tomenko. Factors of future teachers’ motivation formation for the physical improvement. // Baltic Journal of Health and Physical Activity, 2021; Supplement (2): P. 33-42. (In English).

Anna Hakman, Olena Andrieieva, Halyna Bezverkhnia, Natalia Moskalenko, Viktoria Tsybulska, Tetiana Osadchenko, Sergii Savchuk, Volody Myrkovalchuk, Yaroslav Filak. Dynamics of the physical fitness and circumference sizes of body parts as a motivation for self-improvement and self-control in students. // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol.20 (1), Art 15 pp. 116 - 122, 2020. (In English).

Krucewicz T.J., Bezverkhnya G.V. (2013). «REKREACJA W KULTURZE FIZYCZNEJ RόZNYCH GRUP SPOᴌECZNYCH»/. Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie Wyzszej Szkoᴌy Spoᴌeczno-Przyrodniczej im. W.Pola w Lublinie, 326 p. (In Poland).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4. ІСТОРІЯ, ФІЛОСОФІЯ, МЕНЕДЖМЕНТ, ПЕДАГОГІКА ТА ПСИХОЛОГІЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ