ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-74-79

Ключові слова:

освітні траєкторії, здобувачі, вчителі фізичної культури, чинник

Анотація

Анотація.

Вступ. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до застосування індивідуальних освітніх траєкторій є цілісним процесом, який характеризується набуттям студентами необхідних професійних знань, умінь і навичок, розвитком їх творчих здібностей, позитивною мотивацією щодо впровадження ефективних засобів застосування індивідуальних освітніх траєкторій у майбутній професійній діяльності.

Мета. Розробка моделі підготовки майбутніх учителів фізичної культури до застосування індивідуальних освітніх траєкторій.

Методи. Аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури; аналіз нормативних і програмно-методичних документів у сфері фізичної культури і спорту.

Результати. У ході наукового дослідження розроблено та експериментально апробовано методику діагностики рівнів підготовленості майбутніх учителів фізичної культури до майбутньої професійної діяльності. У ході дослідження розроблено модель підготовки майбутніх учителів фізичної культури до використання індивідуальних освітніх траєкторій. У ході дослідження здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано нові підходи до вирішення проблеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до використання індивідуальних освітніх траєкторій. Обґрунтовано та розроблено модель забезпечення цього процесу, розробленні та експериментально перевірені педагогічні умови формування компетентності  майбутніх учителів фізичної культури до застосування індивідуального підходу до учнів.

Висновки. Застосування запропонованих підходів свідчить про їх ефективність. В процесі дослідження студенти експериментальної групи виявили вищий рівень знань щодо побудови індивідуальних освітніх траєкторій, їх значення в освітньому процесі у порівнянні зі студентами контрольної групи.

Біографії авторів

Борис Лой, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

 старший викладач кафедри спортивних дисциплін і туризму, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Олександр Гордієнко , Університет Григорія Сковороди в Переяславі

 старший викладач кафедри спортивних дисциплін і туризму, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Bashavets N.A. Pedagogical conditions that contribute to the implementation of the technology of health care culture formation as a worldview orientation of future specialists. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna. 2009. No. 1. P. 12-23.

Bezpalko O.V. Organization of socio-pedagogical work with children and youth in the territorial community: theoretical and methodological foundations: monograph. Kyiv: Nauk. World, 2006. 408 p

Blahii O.L., Yachniuk M.Yu., Berezovskyi V.A. Analysis of approaches to the involvement of student youth in health and recreational activities. Youth scientific bulletin of the East European National University named after Lesya Ukrainka. 2018. No. 30. P. 56-61

Bobrytska V.I. A competent approach in the professional training of future teachers of higher education. Problems of education. 2011. No. 66. P. 39-44.

Bodalev A.A. General and special in the subjective space of the world and the factors that determine them. The world of psychologists. 1999. No. 4. P. 26-29.

Bochkin A.I. Methodology of information search training. Informatics and education. 2000. No. 3. P. 7-10.

Bolyubash Ya. Ya. Organization of the educational process in higher education institutions. Education manual. Kyiv: VVP «Kompas», 1997. 64 p.

Vaganova O.I., Khizhnaya A.V., Trutanova A.V., Gladkova M.N., Luneva Yu.B. Syllabus as a means of organizing students' independent work. International Journal of Applied and Fundamental Research. 2016. No. 11-5. P. 968 - 970.

Vitvytska S.S. Technology of pedagogical training of masters in the conditions of degree education. Professional pedagogical education: innovative technologies and methods: Monograph / Ed. O. A. Dubasenyuk. Zhytomyr: Publication of ZhDU named after I. Franka, 2009. P. 133 – 153.

Vitvytska S.S. Theoretical principles of master's training in the conditions of graduate pedagogic education. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. 2004. No. 19. P. 69-71.

Weilande L.V. The problem of designing an individual educational route. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 2011. No. 2 (12). P. 247 - 257.

Zhornova O.I. Scientific and methodological support of the educational process in higher education: established standards and modern requirements. Bulletin of the Book Chamber. 2012. No. 2. P. 6-9.

Zagorodnya L. Organizational and methodical conditions for master's training to ensure the quality of the educational process in a preschool education institution. Humanization of the educational process. 2020. No. 1. P. 35-47.

Myslitska N.A. Theoretical bases of designing NMKD in a higher educational institution. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical sciences. Chernihiv 2015. No. 127. P. 120-131.

Potuzhnii O.V., Polishchuk V.V. Health education and the formation of its competencies among students in the educational environment. Bulletin of the scientific journal of Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi. Pedagogical sciences series. Issue 1. 2022 p. 124 – 130.

Potuzhnii O.V., Polishchuk V.V. Components of preparedness for health-preserving professional activity of future teachers of physical education: a collective monograph. Pereyaslav-Khmelnytsky State University named after Hryhoriy Skovoroda, 2019. P. 219 – 232.

Potuzhnii O.V., Polishchuk V.V. Formation of students' valuable attitude to independent physical education. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series No. 15. Kyiv, pp. 328-332.

Prysiazhnyuk S.I. The use of health-saving technologies in the physical education of students of a special medical department. Theory and practice: monograph. Kyiv: CP «COMPRINT», 2012. 464 p.

Rudenko T.B. The component structure of training future teachers of humanitarian disciplines for the application of individual educational trajectories of students' activities. Science and education: a scientific and practical journal of the National Academy of Sciences of Ukraine. 2012. No. 8. P. 143-145.

Physical activity strategy for the WHO European Region 2016 - 2025. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2015. 27 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА, ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ